REFERENSSI 1: 72-huoneistoinen taloyhtiö
Referenssi taloyhtiömaailmasta. Ensimmäisessä blogikirjoituksessa kerroin, kuinka kiinteistön lämmitysjärjestelmä vaatii säännöllisiä huolto- ja saneeraustoimenpiteitä. Näitä ovat esimerkiksi lämmönvaihtimien, patteriventtiilien tai lämmityspattereiden uusimiset.
Nyt kerron lyhyesti yhden Satakunnassa sijaitsevan taloyhtiön kokemuksista, kun lämmitysjärjestelmän toimintaa lähdettiin parantamaan. Artikkelia varten haastattelin taloyhtiön isännöitsijää.
Taloyhtiön lähtötiedot
- Huoneistojen lukumäärä: 72
- Rakennusten lukumäärä: 2
- Rakennusvuosi: 1972-1973
- Lämmitysmuoto: Vesikiertoinen patterilämmitys (kaukolämpö)
Alkutilanne
Kaksi erillistä rakennusta, 5- ja 7-kerrosta. Ylimmissä kerroksissa ei lämpö riitä tasaisesti. Patteriventtiileitä ja termostaatteja on pitänyt vaihtaa säännöllisesti useamman edellisen lämmityskauden aikana, koska ne ovat jumiutuneet. Lisäksi järjestelmää on jouduttu syksyisin ilmaamaan säännöllisesti. Asukkaat alkavat soittelemaan toimintahäiriöistä, kun lämmityskausi alkaa.
Vedenkäsittelylaitteen asennus ja kokemukset vuoden käytön jälkeen
Taloyhtiön lämmitysjärjestelmään asennettiin vedenkäsittelylaite kesken lämmityskauden (tammikuussa) parantamaan järjestelmässä kiertävän veden laatua. Isännöitsijä kysyi taloyhtiön asukkailta ja huoltomiehiltä kokemuksia ensimmäisen puolen vuoden käytön jälkeen.
Alkuun piti lämmitysjärjestelmän virtauksia ja venttiileitä hieman säätää. Kun säädöt oli saatu tehtyä niin esimerkiksi seuraavana syksynä lämmityskauden alkaessa ei tarvinnut ilmauksia tehdä edellisvuosien tapaan. Patteriventtiileitä ei ole tarvinnut vaihtaa ja asukkaiden soitot ovat vähentyneet.
Isännöitsijän lyhyt kommentti laitteen hyödyistä: ”Korjaustoimenpiteet ja valitukset ovat vähentyneet sekä olemme saaneet merkittäviä kustannussäästöjä.”
Vedenkäsittelylaitteita on tämän jälkeen asennettu isännöitsijän muihinkin kohteisiin.
Yhteenveto
Tässäkin kohteessa patteriventtiilien tukkeutumisen syynä oli epäpuhtaus, joka oli syntynyt huonon vedenlaadun takia. Epäpuhtaus eli lika tukkii venttiileitä, lämmönvaihtimia ja haittaa järjestelmän toimintaa. ”Jo erittäin ohut likakerros heikentää lämmönsiirtoa merkittävästi.” (Motiva, Energiatehokas lämmönsiirto, 2014–2016)
Kiinteistön käyttäjä tai kohteen isännöitsijä harvemmin näkee, millainen vesi järjestelmässä kiertää. Eikä järjestelmän todellista toimivuutta pysty silmämääräisesti toteamaan. Tämän takia kiertävän veden laatu kannattaa selvittää laajan vesianalyysin avulla, jotta saadaan selville nykytilanne.
Vesianalyysin perusteella kiinteistön omistajalle kerrotaan nykytilanne ja tehdään toimenpide-ehdotus, jos vedessä ilmenee haasteita.
Tilaa alkukartoitus → elector.fi/tilaa-alkukartoitus
Varaa esittely aiheesta → Varaa etätapaaminen